Logotyp Forum för levande historia

Denna sida är utskriven från www.levandehistoria.se/lattlast

Lättläst om Forum för Levande Historia

Om forum för levande historia

Hur vi kan ändra framtiden genom att
lära oss om hur det var förr?

Det får aldrig hända igen!

När några mördar för att ett helt folk ska dö ut,
då kallas det för folkmord.
Det har varit flera folkmord i världen
i till exempel i Rwanda
och i det gamla Jugoslavien.

Det mest kända folkmordet
är det som kallas Förintelsen.
Det var under andra världskriget.
Då dödade nazister i Tyskland 6 miljoner judar
i dödsläger.

Nazisterna dödade också andra människor
som de inte tyckte borde få leva.
De som mördades var romer, homosexuella,
personer med funktionshinder
och kommunister till exempel.

Det får aldrig hända igen.
Så har människor sagt många gånger
när ett folkmord har hänt.
Ändå händer det igen.
Varför?

Hur kan vi se till att det inte händer igen?
Det är några av de frågor
som vi på Forum för levande historia
försöker få svar på.

Forum för levande historia är en myndighet.
Vi arbetar åt den svenska regeringen.
Vi vill lära oss vad som hände
under Förintelsen.

Om vi förstår vad som hände då,
kanske vi kan se till att det inte händer igen.

Vi vill också att alla människor förstår att alla är
lika mycket värda.
Vi vill få människor att
göra vad som är rätt.
Då räcker det inte med att bara berätta om folkmord.
Vi vill få människor att tänka själva.

Vi vill få människor att tänka själva

Forum för levande historia är en ovanlig myndighet.
Det finns nästan ingen myndighet i hela världen som liknar oss.
Vi vill få människor att tänka själva.
Vi vill också hjälpa unga människor
att skaffa sig egna åsikter.

Så här arbetar vi

Genom att studera vad som hänt i historien
kan det bli enklare att förstå vad som händer idag.
Vi ordnar därför föreläsningar.
Där berättar experter vad de kan och vet.
Vi ger ut böcker som förklarar olika saker
och vi ordnar möten där folk får säga vad de tycker.

Vi ordnar också utställningar
som man kan komma och titta på.
Skolklasser kan komma hit med sina lärare.
Det händer ganska ofta
att vi arbetar med unga människor.

Vi finns i Gamla Stan i Stockholm.
Här har vi också vårt bibliotek med böcker
om de frågor som vi arbetar med.
Här finns också vår utställningshall.

Frågor som vi arbetar med:

Vi säger att vi arbetar med teman.
Ett tema är en fråga som vi tycker är viktig.
Då gör vi olika saker som handlar om
samma fråga. Till exempel en utställning,
en film och ett föredrag.

Sverige och Förintelsen

Ett tema som vi arbetar med
är Sverige och Förintelsen.
Sverige var aldrig med i andra världskriget.
Det var under det kriget som nazisterna
dödade 6 miljoner judar i Förintelsen.

För att vi inte var med i kriget tror många
att vi i Sverige inte
har något med Förintelsen att göra.

Men annat som Sverige gjorde
under kriget påverkade
vad som hände i Tyskland.

Vi berättar vad Sverige gjorde
och inte gjorde mot Tyskland under kriget.
Då kan vi börja fundera på
om vi ändå kanske hade något
med Förintelsen att göra.
Då kanske vi också börjar
att fundera på vad vi skulle göra nu,
om det händer igen.

Intolerans, antisemitism,
islamofobi och homofobi

Ett annat tema som vi arbetar med
är fördomar och hat mot olika grupper av människor.
Det kallas intolerans.
Att ha fördomar mot judar kallas antisemitism.
Att ha fördomar mot muslimer kallas islamofobi.
Att ha fördomar mot homosexuella
kallas homofobi.

Vi har skrivit en rapport om intolerans mot judar,
muslimer och homosexuella i Sverige.
Rapporten undersökte vad svenskarna
tycker om de olika grupperna.
Undersökningen visar att en av fyra vuxna i Sverige
har fördomar mot dessa grupper.
Har du?

Spela roll, ett projekt om att vara åskådare

Alla andra då? Som bara tittar på, och är åskådare?
Säger vi eller de ifrån eller är tysta
när det görs orättvisor mot andra människor?
Spelar det någon roll hur åskådarna gör?
Det är också ett tema som vi börjar
att arbeta med under hösten 2006.

27 januari är en minnesdag

Ett av de största och mest kända dödsläger
som nazisterna hade var Auschwitz.
Där dödade nazisterna många miljoner människor.

Den 27 januari 1945 öppnades
det nazistiska dödslägret Auschwitz.
Sedan 1999 firar vi i Sverige den 27 januari
varje år. För att komma ihåg befrielsen.

2005 sade Förenta Nationerna, FN,
att hela världen skulle fira den 27 januari
för att minnas alla som dog i Auschwitz.

På den dagen ska vi tänka på dem som dog.
Vi ska också tänka på dem som gjorde motstånd,
och som vågade säga att de tyckte Förintelsen var fel.

Över hela Sverige ordnar man något
för att minnas denna dag.
För varje år som går vill allt fler göra något.
Forum för levande historia hjälper till med
att ordna firande.
Vi kan hjälpa till med tips och idéer
på vad man kan göra under denna dag.

Vi känner människor som överlevde Auschwitz
som kan komma och berätta hur det var.
Vi hjälper också lärare i skolorna
att ordna något för sina elever.

Vi arbetar med andra länder

En viktig del av vårt arbete
är att samarbeta med andra länder.
Framförallt samarbetar vi med länder i östra Europa.
Vi har haft möten med lärare i Ryssland,
Lettland och Estland. Då har vi pratat om
hur man lär ut om Förintelsen i skolorna.

Under 2006 arbetar vi med ett material om Förintelsen
som skolor i Estland ska kunna använda.
Estniska lärare och historiker gör materialet tillsammans.
Det ska vara klart i januari 2007
till Förintelsens minnesdag.

Vi ordnar möten och samtal

Vi vill kunna berätta om ny forskning
och om sådant som händer idag.
Vi vill föra samman olika människor
som kan berätta för varandra vad de tycker i olika frågor.

Forskare, journalister, unga människor, författare
och människor som själva har varit med om folkmord.
Alla ska kunna mötas och prata med varandra
hos oss i Gamla stan.

Men vi ordnar också sådana möten
på flera andra platser i Sverige.
Då kanske vi också talar om sådant
som har hänt just på den platsen.

Vi utbildar lärare

Varje termin ordnar vi utbildningar
på olika platser i Sverige.
Utbildningarna är för lärare och andra som är intresserade.

Utbildningarna är en eller två dagar långa.
Under 2006 handlar våra utbildningar om
Sverige och Förintelsen, om kommunistiska regimer
och om antisemitism och islamofobi,
det vill säga fördomar mot judar och muslimer.

Vi ordnar kurserna tillsammans med forskare,
universitetslärare och lärarutbildare på de olika platserna.
På vår hemsida finns material till kurserna.

Vi har ett eget bibliotek

Forum för levande historia har ett eget bibliotek
med böcker som du kan komma hit och läsa.
Våra böcker handlar mest om Förintelsen
och andra folkmord.
Men vi har också böcker om demokrati,
rasism, ungdomsfrågor,
historia och mänskliga rättigheter.
På vår hemsida kan du söka bland våra böcker.

Det här gjorde vi under tidigare år

Under tidigare år har vi arbetat med frågor
som handlar om unga människor.
Vi har arbetat mycket med
vilka fördomar vi har emot varandra
och hur vi behandlar varandra.

Fördomar mot olika grupper finns överallt.
Det kan man också se på mötesplatser på internet.
Tillsammans med mötesplatsen Lunarstorm på internet
gjorde vi ett spel som hette Battle.

Meningen med spelet är
att man ska förstå hur man själv tänker
om andra människor.
Hittills har 100 tusen människor spelat Battle.

En del homosexuella, bisexuella och transpersoner
har det svårt i Sverige idag.
Homosexuella människor
blir kära i personer av samma kön.
Bisexuella människor kan bli kära i både kvinnor och män.
Transpersoner kan klä sig som motsatt kön
eller vilja byta kön.
Människor i de här tre grupperna
brukar man kalla hbt-personer.

Unga hbt- personer mår sämre än andra unga.
Det är vanligt att de blir illa behandlade i skolan
och på sina arbetsplatser.

Under 2005 undersökte vi vilken forskning
som finns om det här.
Vi undersökte också
hur tidningarna skriver om de här frågorna.
Undersökningarna blev till en rapport
som heter Hundbajs och bögkrav.
Vi har också gjort en skrift med texter om hbt-frågor,
som heter Kärlekens pris.
Vi har berättat om rapporten och skriften
bland annat på polishögskolan
och för andra som arbetar med ungdomar.

Ett annat projekt för unga var Reflex
som handlade om hur vi ser på varandra.
Projektet Gränser handlade mer
om hur man ser på sig själv.

I projektet Krig
talade vi om våldtäkter i krig.
En pjäs som hette Krig reste runt i Sverige
och konstnärer hade gjort skyltar
som de satte upp på stan
med meningar ur pjäsen.
De hoppades att människor skulle stanna upp
och börja att tänka på de här frågorna.

Kort om oss

Forum för levande historia är en myndighet.
I december 2001 bestämde riksdagen
att vi skulle finnas och vi öppnade 2003.
Vi ska arbeta med frågor som handlar om demokrati,
mänskliga rättigheter och tolerans.
Det betyder att vi vill att alla förstår
att alla människor är lika mycket värda
och att alla ska kunna få bestämma över sina egna liv
och att vi inte ska behandla varandra olika
på grund av vilka vi är.

Vi på Forum för levande historia
har Förintelsen som varnande exempel när vi arbetar.
Allt vårt arbete handlar om
att det aldrig får hända igen.

Vi finns i Stockholm
men vi arbetar också på andra platser i landet.
Ungefär 25 personer arbetar på myndigheten.
För 2006 fick vi 41 miljoner kronor
från Kulturdepartementet att arbeta för.

Våra öppettider under 2006

På vintern, mellan den 21 augusti och den 31 december,
har vi öppet på tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar
mellan klockan 15 och 18.
På lördagar och söndagar har vi öppet mellan klockan 12 och 16.
På måndagar har vi stängt.

Under sommaren, mellan den 12 juni och den 20 augusti,
har vi öppet på tisdagar, onsdagar, torsdagar och fredagar
mellan klockan 12 och 17.
Sommartid har vi stängt söndagar och måndagar.

Vår adress

Forum för levande historia
Stora Nygatan 10-12
Box 2123
SE-103 13 Stockholm

Telefonnummer
08-723 87 50
Faxnummer
08-723 87 59

Webbplats: www.levandehistoria.se
e-postadress: info@levandehistoria.se



NYHETSBREV

Få kontinuerlig information från Forum för levande historia via epost. Läs mer om nyhetsbrevet