Logotyp Forum för levande historia

Denna sida är utskriven från www.levandehistoria.se/lattlast/sovjetunionen/rytes

Lättläst: Sovjetunionen
Lättläst: Rytés familj tvingades att flytta

År 1941 tvingades hela Ryté Merkytes familj till norra Sibirien.
Hon berättar:

- De skickade pappa till arbetsläger
där han dog av svält.
De skickade mig, mamma
och mina syskon till Troitskområdet
för att fälla skog.


De som bodde där
sade att de deporterade dog snabbt
eller blev skickade vidare.

- I skogarna fanns unga män
som bad oss om mat.
De unga männen hade blivit släppta från arbetsläger,
men hade ingenstans att ta vägen.

- Vi var hungriga jämt.
Ibland frågar någon
om jag hatar dem som gjorde så här mot mig.
Men det gör jag inte.
När man håller på att dö släpper man allt, även hatet.

Tillbaka till Lättläst: Sovjetunionen