Logotyp Forum för levande historia

Denna sida är utskriven från www.levandehistoria.se/lattlast/intolerans/intolerans

Lättläst: Intolerans
Lättläst: Intolerans

En intolerant människa tycker illa om
andra människor
för att de andra människorna tillhör en annan religion,
kommer från ett annat land
eller lever på ett annat sätt.

Forum för levande historia vill stoppa intolerans.
Vi arbetar för att alla människor ska vara lika mycket värda
och ha samma rättigheter.

När människor är intoleranta mot judar
kallas det antisemitism.
Om människor är intoleranta mot muslimer
kallas det islamofobi.
Är man intolerant mot romer kallas det antiziganism.
Människor som är intoleranta mot homosexuella
kallas homofober.

Hur intoleranta är svenskarna?

Vi har undersökt hur många människor i Sverige
som är intoleranta.
På webbplatsen kan du ladda ned
intoleransrapporten på lättläst svenska.
 

Material på lättläst svenska

Här nedanför finns material på lättläst svenska
som du kan ladda ner eller beställa.
Klicka på länkarna under rekomendationer.

Tillbaka till Lättläst: Intolerans